Co je McKenzie metoda?

McKenzie metoda, rovněž nazývaná mechanická diagnostika a terapie (MDT), je založená na filosofii edukace a aktivního přístupu pacienta k léčbě. Využívá se na celém světě a je vhodná pro celý pohybový systém tj. jak pro problémy dolní části zad, krční páteře, tak i pro klouby končetin. Metoda je v současnosti jednou z nejvíce vědecky podložených metod v oblasti fyzioterapie. Hlavním odlišujícím rysem je mechanické vyšetření, které stanoví mechanickou diagnózu, a teprve poté cílený léčebný plán. Kvalifikovaní McKenzie terapeuti jsou již ze vstupního vyšetření schopni určit, zda-li tato metoda bude prospěšná pro daného pacienta.

Tři kroky vedoucí k úspěchu

Vyšetření

McKenzie metoda využívá komplexního vyšetření po hybů a tolerance mechanické zátěže vašeho hybného systému. Terapeut hodnotí anamnestické údaje, spolu s chováním vašich bolestivých symptomů v důsledku aplikované mechanické zátěže (tj. testování opakovaných pohybů do maxima rozsahu či setrvání v určitých polohách).

Terapeut je schopen analyzovat a interpretovat změnu chování vašich symptomů a vaší pohyblivosti, a sle­dovat vliv určitých pohybů či poloh, eventuálně posoudit celkový efekt na vaše tělo. Toto vyšetření se nazývá mechanické vyšetření.

(Ano, představte si Vaše tělo jako motor a terapeuta jako mechanika!). Díky tomuto mechanickému vyšetření lze klasifikovat mnoho problémů s využitím analýzy sledo­vání lokality bolesti a omezení pohybu.

Terapie

Nejčastější chybnou domněnkou o McKenzie metodě je smýšlení, že jde pouze o extenční cvičení, a pomíjí se fakt jedinečné diagnostiky mechanického problému. Pokud je terapie vhodná, vychází McKenzie postup z aktivního cvičení pohybů, které odstraňují bolest

a upravují funkci pohybu. Každé cvičení, včetně počtů cviků a frekvence, se vybírá individuálně dle jedince a různě se modifikuje a kombinuje. V každém případě musí terapie vycházet a odpovídat mechanické diagnóze, získané po pečlivém vyšetření, jinak mohou být výsledky špatné. Indikátorem vhodně zvolené te­rapie je fenomén centralizace. Robin McKenzie uvádí ve své knize z roku 1981: "Jestliže žádným pohybem nebo pozicí nelze centralizovat či redukovat bolest pacienta, pak tento pacient není vhodný pro mecha­nickou terapii".

V případech, kdy pacient nereaguje na mechanickou terapii, je doporučen k dalšímu vyšetření, eventuálně jiné léčbě.

Prevence

Většina pacientů, kteří dobře reagují dle principů MDT, je schopna se úspěšně léčit sama a rovněž snížit počet návštěv u terapeutů. Jakmile znají pravidla autoterapie, jsou schopni se efektivně léčit.

Pacienti, kteří dodržují doporučenou terapii včetně korekce pohybových stereotypů, mají mnohem méně přetrvávající obtíže a jsou schopni předcházet recidivám, nebo pokud se nové obtíže objeví, zvládnou je zpravidla na základě odborné edukace o problému rychle a efek­tivně odstranit.

Stáhněte si letáček

anebo prohlédněte jeho fotografie

Vytvořte si webové stránky zdarma!